
NOTHING IN HAND, BUT BILLIONS IN PRECEDENT

by Robert K. Barney and Stephen R. Wenn

In the first half century of the Olympic Games,
successive Presidents of the International Olympic
Committee, and the civic officials who organized
Olympic festivals, welcomed the print, radio, and
eventually, television media to the Olympic
precinct. This "open arms" approach, Olympic
leaders reasoned, might promote Olympism to the
far corners of the world. Utilization of media op-
portunities offered Olympic fathers a needed
method of purveying Olympic philosophy analo-
gous to the role served by a missionary who dis-
seminates his religious creed's message to the
world's unenlightened. The media, beyond any
other single factor, Olympic fathers decided, would
be the great Olympic missionary.

Access, in fact invited and accommodated
provision, was granted to all media forms at
Olympic sites, carte blanche. This state of affairs
lasted until the fledgling television industry
targeted sporting events for entertainment
programming. Shortly after the conclusion of World
War II, the value of television rights purchased for
sports programming soared as more and more
television sets found their way into American
homes.1 For instance, by the end of the 1940s
Major League Baseball reaped the benefits of an
annual $800,000 contract; in 1950 it peddled five-

year rights to the World Series for $6 million.2

Notre Dame received $100,000 in exchange for
television rights to its 1949 home football season.
The following year, the University of Pennsylvania,
an institution with far less national prominence in
football than Notre Dame, sold the rights to its
home football schedule for $75,000. It was not long
in the early history of sport television that the
Olympic Games became a focus of attention for
some of the industry's moguls. By the early 1950s
the entertainment value of the Olympic Games
represented a worthy enterprise to business firms
for an associated advertising and selling market of
commercial goods and services.

By the middle 1950s, rights fees paid by
television networks in exchange for exclusive
privilege to air specific sporting events was a
phenomenon of established fact in the United
States. In turn, networks profited both financially
and in enhanced visibility and prestige. The larger
the viewership, and thus exposure to more
prospective consumers, the higher the rights fees
demanded by sporting authorities. As well, the
same principle applied to the price of advertising
charged by the networks to their commercial
sponsors.

Most important trends in history commence
with a precedent. Such is the case with regard to
the Modern Olympic Games and television rights
fees. In the case of the Olympics it was an
innocent radio incident that established the
precedent of granting electronic media the right to
broadcast coverage of the Olympic Games, but
only under specific provisions and conditions. In
time, "specific provisions and conditions" meant
the collection of rights fees. In 1932 Los Angeles
hosted the Games of the 10th Olympiad. Both
NBC (National Broadcasting Company) and CBS
(Columbia Broadcasting System) expressed a
desire to broadcast accounts of several Olympic
events. The Los Angeles Organizing Committee
for the Olympic Games, fearing impact on ticket
sales, a revenue dimension on which it greatly
depended for helping to shore up a financially-
strapped budget, refused to allow live radio
broadcasts from the sporting venues. In the end,

Wilfrid Kent
Hughes

p. 29 - JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1

WILFRID KENT HUGHES AND THE MELBOURNE OLYMPIC GAMES

TELEVISION STALEMATE

1

2

For instance, between 1947 and 1950 television rights to the World Series increased tenfold, reaching a rights
fee figure of $800,000 in 1949. For a short discussion of these types of events and the awareness of Olympic
officials to them, see BARNEY, Robert K./WENN, Stephen R./MARTYN, Scott G., Selling the Five Rings: The
International Olympic Committee and the Rise of Olympic Commercialism, Salt Lake City 2002, pp. 57-60.
See RADER, Benjamin G., In Its Own Image: How Television Has Transformed Sports, New York 1984, pp. 18-19.



Hughes and
the Organi-
sing Com-

mittee

the Organizing Committee
permitted both NBC and CBS
to provide limited Olympic
coverage in the form of late
evening news summaries
only.3 And, indeed, at this
point a principle was
established: Olympic
coverage as news versus
Olympic coverage as
entertainment; in other
words, scant coverage in the
form of news-briefs versus
more than simply fleeting
coverage in the form of
extended programming.4 This principle was to
have lasting effect.

This essay explores the establishment of this
precedent by Wilfrid Kent HUGHES, President of the
Melbourne Olympic Games Organizing Committee.
Despite significant pressure from domestic and
international media, and his own Federal
government to permit television access to the
Games without consideration of remuneration,
Kent HUGHES held firm. The IOC, and the wider
Olympic Movement, soon reaped the benefits of
Kent HUGHES'S vision that television revenue
served as a viable source of money for an
Organizing Committee awarded the expensive
mandate of staging an Olympic festival.

In the embryonic days of Olympic television,
the rights fee principle realized a problematic
history. Some eight months prior to the Melbourne
Games, Cortina D'Ampezzo organized the 1956
Olympic Winter Games in the Italian alps. Radio
Audizoni Italia (RAI) and the Organizing
Committee entered into an agreement that gave
RAI exclusive rights to televise national and
international coverage of the Games in return for
establishing all technical facilities needed for its
own broadcast activities and those of foreign

companies. In an era well before satellite
television became reality, "international coverage"
meant that live transmission of events from Cortina
extended only to eight Western European
countries. As well, the Organizing Committee
made a modest cash contribution to RAI's financial
investment.5 At this point the payment for rights
fees appeared the reverse of what was intended
by the principle, that is, in the case of the Cortina
D'Ampezzo Games, the Organizing Committee,
instead of receiving revenue for the right to air the
Games, instead contributed a fee for the network
to broadcast them.

The first challenge to the principle of Olympic
coverage as "news" vs. "entertainment" occurred
initially with respect to the 1956 Games celebrated
in Melbourne, Australia. The challenge exerted by
both international and Australian film and
television companies concerned both live and
delayed (film) television broadcasts. Television
technology at the time limited the distance that the
broadcast image might be projected.6 Before the
advent of satellite television, television signals
could not span oceans and continents. Never-
theless, by the 1950s the Olympic Games had
become a sporting extravaganza reported in the

JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1 - p. 30

3

4

5

See BARNEY, Robert Knight, "Resistance, Persistence, Providence: The 1932 Olympic Games in Perspective,"
Research Quarterly for Exercise and Sport, 67(June 1996)2, p. 59 note 44.
Though rights sold by Olympic authorities for radio coverage over the years have been engulfed by television
rights sales, nevertheless, from 1960, the beginning of application of Rule 49 for rights fees, through 2008, the
year that the present IOC-generated rights contracts expire, radio rights have amounted to $836, 240. This figure
is broken down to embrace the following: CBC in Canada paid U.S. $37,760 and $60,000 for radio rights to the
1988 Winter Games in Calgary and the 1992 Games in Albertville, respectively; ABC in the U.S.A. paid U.S.
$500,000 and Bermuda paid $100,000 for the radio rights to the Los Angeles Games in 1984; Papua-New Guinea
paid U.S. $18,480 for the radio rights to the Seoul Summer Games in 1988; and the Australian Broadcasting
Company paid U.S. $120,000 for the radio rights to the Barcelona Summer Games in 1992. See Personal
Computer Files of Richard W. Pound, IOC TV Data Files (Winter and Summer), Montreal, Quebec, Canada.
The Western European countries were: Belgium, Denmark, France, Holland, Italy, Switzerland, the United
Kingdom, and West Germany. Two sources differ on the amount paid to RAI by the Organizing Committee for the
construction of broadcast facilities. The Official Report of the Games, VII Olympic Winter Games, Cortina D'
Ampezzo: Comitato Olimpico Nazionale Italiano, 1956, p. 421, cited a payment of 10,000,000 lire ($16,000 U.S.
at the time). An IOC source "Procés-verbal de la réunion de la Commission Exécutive," Cortina D' Ampezzo, 23
January 1956, p. 1. cites a much larger figure, the equivalent of $64,000 U.S.



world press. Obviously, the television industry
realized the appeal that broadcasting the Games
would have to a network's viewing constituency, to
say nothing of the exposure element involved,
exposure being the chief attraction for an
American television company's cost underwriters-
advertisers of goods and services. The individual
responsible for meeting the challenge was
Melbourne's Organizing Committee president,
Wilfrid Kent HUGHES, athlete, Rhodes Scholar, war
hero, government minister, and resolute protector
of the importance of precedent. A brief summary
of his background is appropriate at this time.

Wilfrid Kent HUGHES, generally called Billy by
family and friends, was born in Melbourne on
June 12, 1895. By high school he developed into
a capable athlete, mainly in track and field, as well
as a meritorious student. In 1914, at age 19, just
short of graduating from high school, he enlisted
in the Anzac Forces engaged in World War I.
Before departing Australia he received word that
he had won a Rhodes scholarship to Oxford.
Putting Oxford on hold, he shipped to the Middle
East where he served in Egypt, Palestine, and
Syria; as well, he took part in the ill-fated Gallipoli
landing. At Gallipoli, HUGHES was among the
thousands of Australian wounded. At the
conclusion of hostilities, he went directly to
England to exercise his Rhodes scholarship.
Active in athletics at Oxford, he became a
celebrated hurdler and quarter-miler, taking part in
Antwerp's 1920 Olympic Games in the high
hurdles and 400 meter run as a member of the
Australian team. His best effort was a 4th place
finish in the semi-finals of the 400 meters.
Returning to Australia he entered politics and won
election to Federal Parliament in 1927 on the
Progressive Nationalist ticket. With the Japanese
onslaught into Southeast Asia in 1941, Kent
HUGHES once again joined the Australian forces
and embarked for the defense of Singapore. After
an ill-fated campaign against the Japanese in
Singapore and the Malaysian Peninsula, the
result of which was Allied capitulation on February
17, 1942, Kent HUGHES was taken prisoner,
subsequently surviving 3½ years of debilitating
internment in POW camps located in Singapore,
Formosa, and Manchuria. It was during his
internment in Manchuria that he and the
diminished numbers of his unit were liberated by

Russian troops in August 1945. Returning to
civilian life and politics, a distinguished record in
two World Wars, together with parliamentary
service and proven administrative leadership, won
him the approval of Prime Minister Robert MENZIES

and an appointment in May 1951 to the Australian
cabinet as Minister of the Interior.7

Immediately prior to London's 1948 Olympic
Games, Melbourne, a city in which Kent HUGHES

had long been active in amateur sport, applied to
host the 1956 Olympic Games. Kent HUGHES was
a vigorous supporter of Melbourne's candidature
and an early worker in the great festival's
organizational plans. At the 43rd General Session
of the IOC held in Rome in late April 1949,
Melbourne was awarded the Games of the 16th
Olympiad by one vote in the fifth and final round of
voting.8 Buenos Aires finished as the runner-up.
Shortly after assuming his ministerial duties in May
1951, Kent HUGHES accepted what he considered
"a part time job," the post of President of the
Melbourne Olympic Games Organizing Committee.9

There was much to do, and Kent HUGHES launched
himself into the grand project with abandon,
securing government money to help with facilities
and infrastructure, ironing out disputes between
Olympic officials and Melbourne municipal
representatives, and a plethora of other Olympic
organizing details.

One of the most critical crossroads in the entire
history of the Modern Olympic Games intruded into
the final stages of planning for the Games. The
controversy focused on film and television access
to cover the Games for absolutely no charge.
Television network officials argued that free access
had always been extended to members of the print
journalism and still-photography family. Unlike their
Cortina D'Ampezzo counterparts, Kent HUGHES and
his Organizing Committee colleagues pursued an
entirely different approach when it came to film and
television matters: demand for remuneration in
return for the right to televise the Summer Games
competitions. Television executives argued that
their medium should be granted rights of coverage
identical to print and photography media.
Australian government authorities believed that
television coverage should be granted gratis
because of the advertising that Australia would
naturally accrue, advertising that almost certainly
would translate into tourist dollars, trade contracts,

6

7

For instance, the British Broadcasting Company's television signal for televising the 1948 Olympic Games from
London barely reached the Channel Islands some 150 miles away. Indeed, the broadcast of the London Games
was seen in the sharpest and clearest fashion by some 80,000 London and vicinity television set owners. See
The Official Report of the Organizing Committee for the XlVth Olympiad, (London: Organizing Committee for the
XlVth Olympiad, 1948), pp. 121-122.
For extended biographical treatment of Wilfrid Kent, HUGHES, see HOWARD, Frederick, Kent Hughes: A
Biography, Melbourne 1972.

p. 31 - JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1



and foreign investment. Despite
all, Kent HUGHES and his
colleagues remained resolute.
Their stand against free and
unrestrained filming and live
telecasts of the Games was
prompted by real fears. For
instance, what impact on event
ticket sales might occur if people
stayed away from the Games to
watch the spectacle on television
sets instead? And, what might
widely viewed television
coverage of the Games, even if
viewed outside Australia in
delayed fashion, have on the economic viability of
the Committee's official Olympic film targeted for
commercial distribution following the festival? This
planned revenue, in the form of ticket sales and
film subscriptions, was meant to offset some of the
expensive considerations of hosting an Olympic
Games.10 And finally, did not the financial
foundation for television network programming rest
on the same principle as that of news-papers and
radio, the sale of advertising? Would not the
Games be "used" for financial profit by the
networks and business-commercial interests
without an iota of financial return to the Organizing
Committee?

Still another consideration influenced Kent
HUGHES and his committee. Although most Olympic
Games building projects over the years depended

on injection of public tax monies,
the Australian national
government's contribution to the
grand Olympic project was
contingent on Melbourne officials
agreeing to provide the Melbourne
Cricket Club grounds as the main
Olympic venue; Federal dollars
would be granted to support other
necessary facilities and
infrastructure. A pet Kent Hughes
idea, however, remained a plan to
translate the government's
contribution towards building a new
Olympic stadium, one that would

serve as the main venue of the Games and,
afterwards, as a home for amateur athletics (track
and field) in the State of Victoria. Australia's
federal authorities would have none of this. The
MCG would have to suffice. But, it remained in
Kent HUGHES'S mind that if such an amateur sport
facility pertinent to his vision could not be built for
the Games, then the vision could be realized when
the Olympic flame was extinguished. Revenue
from television rights fees would pay the bill. Kent
HUGHES thought that a $500,000 U.S. bonanza
might accrue from such fees.11

Compared to Europe and North America,
television experienced a tardy arrival in Australia.
In fact, conventional wisdom still solidly in place,
advances the idea that the introduction of
television in "the Land Down Under" was planned

8
9

10

11

The IOC Sessions, 1894 – 1955, Volume I (compiled and edited by Wolf Lyberg), Lausanne, IOC, nd., p 256.
Kent HUGHES performed both his cabinet duties and his Organization Committee presidential work until January
1956, at which time MENZIES, in restructuring his cabinet, fired Kent HUGHES, claiming that his (Kent HUGHES')
administration "had not been very efficient." For a brief account of the final MENZIES-Kent HUGHES confrontation on
this matter, see HOWARD, Hughes, pp. 177-184.
Film rights translated into filming Olympic events in Melbourne, having the film flown to North America and
Europe for showing on a delayed basis as special "short subject" material in movie theaters, and as abbreviated
programs on television.
Kent HUGHES'S TV rights revenue projection figure of $500,000 U.S. may have evolved from a statement
attributed to Avery BRUNDAGE made to George MOIR, an Organizing Committee colleague of Kent HUGHES's,
during BRUNDAGE'S visit to Australia in late 1955. See MOIR to Kent HUGHES, 3 January 1956, Moir Collection,
Australian Gallery of Sport and Olympic Museum, Melbourne, Australia, as cited by CAHILL, Shane, "A Very Hard
Crowd to Have Dealings With: International and Australian Television Networks' Resistance to the Demands of
the 1956 Melbourne Olympics Organizing Committee for a Fee for Television Coverage, 1955-1956," in: On-line
Proceedings: Forty Years of Television Conference (Published by the National Centre for Australian Studies,
Monash University), 1996, p. 17., available on the internet from http://www.arts.edu.au/ncas/resources/40years/
Chanill.shtml. In effect, BRUNDAGE most likely arrived at the $500,000 figure as a result of the City of Detroit's bid
for the 1956 Games, in which it was proclaimed that if awarded the Games the Organizing Committee would
underwrite the travel costs of all participating athletes, those expenditures to be gleaned from television rights
fees estimated to be worth "$500,000 ... in the rapidly growing North American market" (CAHILL, "Crowd", p. 5).
On the other hand, the idea of $500,000 may have been derived by Lewis Luxton's (Executive Committee
member of the Melbourne Organizing Committee) preliminary agreement in October 1955 with Associated
Rediffusion (AR), a newly licensed English commercial channel, which aimed at realizing two goals: (1) a
payment by AR of 25,000 Pounds Sterling for exclusive Olympic broadcasting rights in Britain, and (2) an
agreement whereby AR would pursue negotiation with U.S. sources for the sale of Olympic television rights in
America using $500,000 U.S. as a base figure (CAHILL, "Crowd", p. 5). AR's negotiations in the United States on
behalf of the Melbourne Organizing Committee were aimed at enlisting Westinghouse, one of the leading

JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1 - p. 32

Wilfrid
Kent

Hughes



to coincide with the staging of the Olympic Games
in Melbourne in the late fall of 1956.12 On the
other hand, Shane Cahill argues that the two
phenomena, the introduction of television to
Australia and the occurrence of the 1956
Melbourne Olympic Games, converged on two
separate linear axes. The introduction of
television in Australia was planned for a period
well in advance of Melbourne securing the
distinction of host to the Games. But its
implementation in the country was long delayed
due to cultural fears, economic constraints and
defense priorities, and, as well, political
machinations aimed at preserving the status of
already entrenched competing media sources
(print publishing and radio).13 These two differing
points of view aside, there is little doubt that
television's ultimate debut in Australia became, in
time, infinitely linked to the celebration of the
Melbourne Olympic Games, perhaps more by
happenstance than by design.

Wilfrid Kent HUGHES and his Melbourne
Organizing Committee associates were adamant
that television networks worldwide be granted
rights to broadcast film of the Games for network
programming only if they paid for that right. And,
what exactly was Olympic news? In Kent
HUGHES's eyes, news could not exceed three one-
minute segments of Olympic coverage per each
day's broadcast programming, for which Kent
HUGHES and his committee were willing to grant
on a royalty free basis. No fees would be
required. But, what might be considered Olympic
entertainment? In Kent HUGHES'S view, enter-

tainment was described as any time span greater
than three one-minute segments. The inter-national
networks spurned Melbourne's free one-minute
segment offer, demanding instead, no less than
three three-minute segments for a total of nine
minutes daily. Kent HUGHES and his colleagues
rejected this position. Borrowing from a well-
defined axiom with regard to what was already
apparent in American television, an axiom
embodying payment for rights to televise sporting
contests, Kent HUGHES argued that "sporting and
athletic groups which stage contests with a wide
appeal to spectators are entitled to expect fees for
the TV. and film rights." 14 Rebuffed by Kent
HUGHES's denial of the request for nine minutes of
free newsreel Olympic Games coverage per day,
overseas controllers of film and television rebuffed
further discussion, announcing angrily that filming
of athletics was not entertainment but rather news
reporting, and thus traditionally free for all media.
An angry and consolidated media coalition
subsequently implemented an almost universal
boycott of Melbourne Olympic Games coverage
outside Australia.15

After the Melbourne Games, Kent HUGHES's
reflection on the matter is instructive:

12

13

14
15

16

television sponsors in the entire American television industry, a firm specializing particularly in "one off"
spectaculars. The quest for a Westinghouse alliance collapsed almost immediately due to the fact that the huge
electrical conglomerate was a major share-holder of the National Broadcasting Company (NBC), a network that
Kent HUGHES and his colleagues had already alienated by their resolute "pay for rights" dictum, something that
NBC could not accept.
A plethora of literary pieces support such "conventional wisdom." For short treatments, see, for instance,
McCULLOCH, Susan, "Exhibition revisits Games-struck 50s," in: The Weekend Australian, 14-15 December
1996; PLANT, Simon, "1956, The Year our Voice Broke," in: The Australian Magazine, 7-8 December 1996; and
HAZELHURST, Cameron, "The Advent of Commercial Television," in: Australian Cultural History, No. 2, 1982-
1983. See also, for instance, STODDART, Brian, Saturday Afternoon Fever: Sport in Australian Culture, North
Ryde, NSW 1986, p. 99; GOLDLUST, John, Playing for Keeps: Sport, Media and Society Melbourne 1987, p. 81;
CURTHOYS, Ann, "The Getting of Television: Dilemmas in Ownership, Control and Culture," in:CURTHOYS,
Ann/MERRITT, John (eds.), Better Dead Than Red: Australia's First Cold War, 1949-1956, Vol. 2, Sydney, 1986,
p. '151-note 92, and p. 205.
See CAHILL, Shane, The Friendly Games? The Melbourne Olympic Games in Australian Culture, 1946-1956,
Unpublished Master of Arts Thesis, University of Melbourne, Melbourne 1990.
Cited by HOWARD, Hughes p. 187.
The chief areas of the world with television capability by 1956 were North America and Europe, thus B.B.C. in
Britain, Eurovision on the continent, the Canadian Broadcasting Company, and all major outlets in the United
States were party to the boycott. The Melbourne Organzing Committee, however, eventually established its own
film unit, providing 1,000 feet of film daily; this was subsequently drawn on by independently-owned movie
theaters in Australia and a few minor television stations in America. The international television/theater newsreel
boycott, though extensive, was not complete.
See Melbourne Herald and Weekly Times, 10 May 1957. Emphasis ours.

p. 33 - JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1

Instructive, too, is the insight of Paul TALBOT, an
independent New York-based media broker with
considerable Australian experience (he was an
Australian by birth and citizenship). He served as

"Sport is probably T. V.'s greatest asset and they want
to get it free. The issue is not 3 or 9 minutes of free
film . . . the fight in the future will be for as much film
as they like to decide is news."16



the chief negotiator for Kent HUGHES and his
committee on the subject of American film and
television rights to the Melbourne Games. Opined
TALBOT after the failure of negotiations for
international rights:
"It was not the 3 minutes in each of the 3 daily
broadcasts to which we objected, but, rather, to the
fact that the networks insisted that each of the 3
minute segments would be different and that they
could then combine them for a total of 9 minutes,
which with their wrap-around and commercials, would
make a daily sponsorship program. At that time, 15
minute programs, including the national news, were
common on network TV." 17

JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1 - p. 34

sold out; thus, Melbourne folks saw a great deal of
the 1956 Olympic games on live television. As the
Games progressed, sales of television sets rose
dramatically. In an era when Melbourne television
capability could hardly penetrate beyond the city's
immediate environs, viewers in Sydney had to be
satisfied with viewing Australia's first Olympic
Games in delayed fashion by dint of film flown
overnight from Melbourne. In a last minute
agreement, Kent HUGHES and his colleagues
attempted to recoup at least some financial
consideration from commercial forces for the rights
to the Games. In this they were only modestly
successful. Channel 9 paid 1,000 Australian
pounds to the Organizing Committee, then
charged 9,000 pounds from Ampol, the Australian
oil firm, for an advertising link with the Games'
television broadcasts. Ampol's sales manager was
circumspect: "In the end I suppose we got it for
peanuts..."

As a postscript, television and film rights were
not the only problem for Kent Hughes. A most ve-
xing dilemma was how to handle the pugnacious
Avery BRUNDAGE, elected IOC president in 1952.
By 1954 the state of preparations for the Games
planned in November 1956 "was not impressive."
Kent HUGHES explained to BRUNDAGE on the IOC
President's visit to Melbourne some eighteen
months before the Games opened, that Australia's
seemingly "casual gait" should be measured
against the typical Australian trait of a slow start
and a fast finishing sprint when the final challenge
came into focus. The relationship between Kent
HUGHES and BRUNDAGE was never good; BRUNDAGE

remained critical of the Australian, indeed
condemning the seriousness of his approach to
the organization task; Kent HUGHES retaliated,
charging that an already difficult task was not
made any easier when "Chicago blow-ins come
out here and blow their tops over nothing in
particular and annoy everyone in general"19 Well
before Kent HUGHES and the Melbourne Games,
however, there were many folks in the sporting
world who were familiar with the difficult
interpersonal relationships character of the crusty
IOC head. As well, on occasion Kent HUGHES

himself could be equally obstinate.

Censure of Kent HUGHES was not limited solely
to angry international media firms. An avalanche of
criticism descended on him from Australian
government officials and media representatives.
He was roundly scored for sacrificing world-wide
publicity for Australia in a short-sighted attempt to
squeeze revenue from the media. In Australia,
where the birth of television happened to coincide
with the opening of the Games, John WILLIAMS,

managing director of the Herald and Weekly
Times, Melbourne's major newspaper (owned by
Keith MURDOCH, father of present day media
industry mogul Rupert MURDOCH) argued that if the
Games could not be seen on all Australian
television networks, indeed networks the world
over, then Kent HUGHES had ill-served his fellow
citizens. "If you sell exclusive rights . . . I shall have
to write you down in the paper" WILLIAMS

threatened in a telephone conversation with Kent
HUGHES some 11 months prior to the Games.18

If confrontation and bluster had in the end
generally removed Melbourne's Games from
international viewing, a greater degree of sanity
prevailed between local parties with respect to
televising the Games in Australia. On the eve of
the Games, it was estimated that at best there
might be 5,000 television sets in the Melbourne
area. Under great pressure from Melbourne
television stations, Kent HUGHES and his Commit-
tee made a last minute decision with regard to
televising the Games locally. Television would be
granted free access to events only in venues that
were "sold out." Many venues were completely

17
18
19

CAHILL, "Crowd", p. 9.
This quotation by WILLIAMS is cited by HOWARD, Hughes, p. 188, and by CAHILL, "Crowd", p. 4.
See HOWARD, Hughes, p. 176. Kent HUGHES'S angry aside on BRUNDAGE was communicated by him to John T
MCGOVERN, an old friend from his days at Oxford. MCGOVERN, an esteemed New York lawyer who was a longtime
USOC Executive Committee member, could not have been surprised by Kent HUGHES'S remarks. MCGOVERN

himself had been embroiled in circumstances on more than one occasion when his own gentlemanly, non-
confrontational approach was taxed to the limit in repairing damage done by BRUNDAGE'S often acerbic nature with
regard to resolving Olympic issues, the most celebrated case of which was MCGOVERN'S leadership in resolving
the now famous Helms Bakeries Olympic insignia protection case. See, for instance, BARNEY et al., Rings, pp.
31-50.



Avery BRUNDAGE stayed at arm's length from
the saga of Australian and international television
rights for the 1956 Games, but he observed
closely all that unfolded.20 Grasping the Kent
HUGHES principle that fees must be paid for the
television rights to broadcast the Olympic Games,
BRUNDAGE and IOC colleagues crafted a television
rights fees policy following the Melbourne Games
(Rule 49). Basically, Rule 49 commanded that
future Organizing Committees negotiate such
rights with television networks subject to the IOC's
final approval. Rule 49 enunciated the principle
that three three-minute news broadcast segments
per day was a maximum amount for which no
fees would be charged. More than that
commanded a negotiated rights fee. For the
Squaw Valley Olympic Winter Games in California
in 1960, for instance, CBS bought the American
rights for $50,000. With respect to the Games in
Italy some 5 months later, the Rome Organizing
Committee sold the European rights to the
European Broadcasting Union for $667,967 U.S.
Eighteen countries saw the Games on live
television. The Rome Games were also televised
on a delayed basis in the United States, Canada,
and Japan. Rome sold the American rights to
CBS for $394,940. These landmark rights fees
payments forever changed the way the public
watched the Olympics.

Paul TALBOT, Melbourne's New York represen-
tative in the failed talks that resulted in an Olympic
Games television boycott by American networks
over the subject of rights fees, wrote to Kent
HUGHES in July 1960, offering an opinion of what
the precedent of 1956 would mean to the Modern
Olympic Movement of the future. Though TALBOT'S

When discussion turns to individuals who
contributed significantly to the IOC's marriage with
television and the financial bonanza underwritten
by the union, names such as Avery BRUNDAGE,
Juan Antonio SAMARANCH, Monique BERLIOUX,
Roone ARLEDGE, Richard POUND and Dick EBERSOL

are most often mentioned. Kent HUGHES deserves
a place on that list. In the end, though he could
count almost "nothing in hand" from attempts to sell
Melbourne television rights, Kent HUGHES

established a precedent that translated into a literal
"golden goose," indeed, one that laid eggs of
Olympian dimension. And, just what might be the
cumulative figure for the production of world
television rights revenue over a period of what is
now just about a half century (1960-2012)?
Slightly in excess of $12 billion!23 Ah yes, a tidy
sum. Indeed, as one of the most important figures
in Olympic history, the IOC should consider
commissioning an oil portrait of Wilfrid "Billy" Kent
HUGHES (how about a duplicate of the one pictured
below?) and mount it in the Olympic Museum in
Lausanne beside one of Pierre de COUBERTIN

standing in front of yet another imposing steed?"

THE AUTHORS:

Robert Knight Barney, emeritus
Professor at the University of
Western Ontario, author of several
book and articles about the
History of Olympic
commercialism.

Stephen R. Wenn, Wilfrid Laurier
University, co-editor of Olympika.
The International Journal of
Olympic Studies, several articles
about the Olympic Movement and
Broadcasting

20

21
22
23

See WENN, Stephen R., "Lights! Camera! Little Action: Avery Brundage and the 1956 Melbourne Olympics,"
Journal of the Australian Society for Sport History, 10(November 1993)1.

For more on this, see BARNEY etal., Rings, pp. 74-76.
Paul TALBOT to Wilfrid Kent HUGHES, 20 July 1960. As cited by HOWARD, Hughes, p. 247, note #3.
A figure of $10,067,119,024 is the total figure reached after computing world television rights sales for both
Winter and Summer Games from the Squaw Valley and Rome Games in 1960 to the Beijing Games scheduled
(but already sold) for 2008. This figure, for the most part, reflects rights fees totals generated by Richard POUND,
former chairman of the IOC's Television Committee and New Sources of Finance Commission. See Personal
Computer Files of Richard W. POUND, IOC TV Data Files (Winter and Summer), Montreal, Quebec, Canada. To
the figure noted above, of course, must be added the $2.1 billion paid by NBC for the rights to the 2010
Vancouver Olympic Winter Games and the 2012 Summer Games, the host city of which will not be determined
until 2005.

"There is no question but that if you had submitted to
the very considerable pressure placed upon you in
1956 to allow the Games to be covered with no
reimbursement to the Australia Committee, the Italian
Committee would not now be enjoying financial
support from television." 22

remarks were directed at the Rome experience
with regard to television rights fees, there is
absolutely no doubt that his prophetic remarks
carried far beyond those specific Games, in fact, to
the billions of dollars that would be earned from
television rights of the future. Wrote TALBOT:

p. 35 - JOURNAL OF OLYMPIC HISTORY 12(January 2004)1


	Journal of Olympic History Volume 12, January 2004, Number 1
	Contents
	Leading Article
	The Great Gathering of Sport Scientists: The 1904 St. Louis Olympic Games Exposition Fair Physical Education Lectures

	Articles
	Kit Klein - World Champion Speed Skater
	Kitei Son and Spiridon Louis - Political Dimensions of the 1936 Marathon in Berlin
	Nothing in Hand, but Billions in Precedent - Wilfrid Kent Hughes and the Melbourne Olympic Games Television Stalemate

	Actual Sections
	Obituaries
	Rie Mastenbroek - The Empress of Berlin - No longer with us
	William Leushner - Olympic Shooting Champion 1908
	László Papp
	Herb Brooks - Coaching the 1980 US-Ice Hockey Team to Gold
	Veikko Johannes Hakulinen

	Messages
	Message from the Editors
	Message from the President
	Message from the Secretary-General

	Reports
	8th Congress of the International Society for the History of Education and Sport
	8th International Congress European Committee for Sport History
	North American Society for Sport History Annual Conference
	6th Biennial ICOS Olympic Research Symposium

	Olympic News
	Book Reviews
	Ezekiel, G., Icons from the World of Sports
	Greenberg, S., Whitaker's Olympic Almanack 2004
	Miller, David, Athens to Athens
	Samaranch, J.A., Memorias Olimpicas
	Tarassouelas, Th., Olympic Happenings IV

	ISOH Member Information
	Index of the Journal of Olympic History Vol 11 No. 1 2003 - Vol 11 No. 3 2003


	Advertisements




