THE MELBOURNE PRESS AND THE 1980
MOSCOW OLYMPIC BOYCOTT CONTROVERSY

MICHAEL YOUNG
ARMADALE

When in December 1979, the Soviet Union mobilised its armed
forces to occupy Afghanistan, the United States, in response to
these actions, attempted to negotiate by, among other measures, or-
ganising a large scale boycott of the forthcoming Olympic Games in
Moscow.  This call for a boycott of the Moscow Olympics was zealous-
ly adopted by the Australian government and led to a long and emo-
tional struggle between it and the Australian Olympic Federation.
The role of the Melbourne press in influencing public opinion on the
issue has been examined by John Deane in an earlier volume of this
journal. ' However, the presentation here adopts a more quantitative
approach and raises some different questions. Modelled on a study
by Edgar and Smith of the role of the press during the 1975 federal
election campaign, a test case was designed to analyse the position
of the Melbourne daily press during a sample period of the Moscow
Olympic boycott controversy in 1980.

The research technique incorporated in this study is one com-
monly referred to as content analysis and is aimed at systemati-
cally measuring the content of various forms of communication. The
method chosen to examine the nature of newspaper bias during the
1980 Olympic boycott controversy was modelled on that used by
Patricia Edgar, Alan Smith and a group of research students from La
Trobe University in surveying the nature of press bias leading up
to the 1975 federal elections. L' The methodology chosen by Edgar and
Smith utilized the traditional approach of content analysis, but
also incorporated an opinion focus element in an attempt to differ-
entiate between the positive, negative and balanced (or neutral)
nature of the material being surveyed.

184



The survey focused on four major daily newspapers circulating

in Melbourne (The Sun, The Herald, The Age, and The Australian) and was
conducted over a period of seven weeks from 14 April to 7 June,

1980. This time period was chosen for a number of reasons. First,
a series of public opinion polls published in The Age and The Herald

from February to June indicated that public opinion had swung sig-

nificantly in favour of a boycott during the months of April to

June, in contrast to those opinion polls held prior to April.

Second, the survey period covers the impact of some of the more

crucial decisions made by the U.S.A. and its western allies during
the controversy. Third, the survey period covers the last five

weeks leading up to the A.O.F.'s 6-5 vote to participate in Moscow

and the two weeks following this highly controversial decision.

Information was recorded by measuring the column centimetres
devoted to the Olympic boycott controversy and divided into news
(both bylined and non-bylined), editorials and special comment.
The material was measured and then subdivided into textual and
photographic  content. All material was then categorised into an
opinion focus format so that some broad distinction could be made
between material that was positive, negative and neutral in rela-
tion to the issue. This was necessary because a straightforward
measurement of column centimetres cannot hope to identify any chang-
ing trends in newspaper bias or editorial policy. Although the
method of classifying each particular opinion focus may be seen as
subjective, it can be used to identify major trends and hence serve
as a basis for more specific content examination. The content
analysis included not only column centimetres of press coverage but
also an analysis of photographs, cartoons, editorials and front
page headlines. However, before the results of the study are ex-
amined, it is necessary to consider briefly the respective styles
of each of the four daily newspapers surveyed.

The Age and The Australian are  commonly referred to as ‘quality’
newspapers because their style is systematic, relatively detached
and impersonal. s Moreover, their reporting style tends to concen-
trate on political and economic issues and their implications as

well as more topical events. Both The Age and The Australian consist-
ently publish editorials which, although varying widely in context,
are generally analytical and probing. However, the newspapers

185



differ in that The Australian is a national publication and is hence
more concerned with events of national interest (such as the politi-

cal and economic news from Canberra) whilst The Age s largely con-
cerned with issues and events that directly affect its Victorian
readers.
The Herald and The Sun, on the other hand, are aimed at a dif-
ferent type of reader and hence display a different style than
either ~ The Age or The Australian. The Herald “"presents its readers with
novel angles on essentially familiar stories”, such as strikes,
earthquakes, fires and other human interest stories. 4 Hence, the
issues it raises are fairly simple, easily recognizable and repeat-
able. Generally, The Herald s less critical than either The Australian

or The Age and therefore tends to support and promote the status quo.
Items such as parliamentary coverage, national news, and interna-

tional news tend to be thin, widely scattered throughout and gen-
erally given a low priority in The Herald.

The Sun is similar in many ways to The Herald in style, although
it concentrates more heavily on pictorial content. The Sun tends to
focus on stories that lend themselves to pictorial events such as
sports, catastrophies and royal tours. The Sun rarely publishes
editorials, but has regular segments for teenagers, housewives, and
travel enthusiasts, as well as focusing heavily on human interest
stories. The language of The Sun is relatively simple, the sentences
short, the headlines 'catchy' and the pictures bold. According to
O'Hara, The Sun “"emphasises the bizarre aspects of human nature with
naivety, reflected in pictures of babies, children, small animals
and pretty but discreetly dressed girls." d

From the textual material a number of trends were identified.

First, all newspapers devoted a significant percentage of their con-

tent to negatively focused material. In fact, in The Sun  (49.6%),
The Herald (51%), and  The Australian (85.4%) most of the content was
negatively focused. However, it would appear that The Age (37.4%)

demonstrated a more balanced approach to the Olympic boycott issue
by devoting the majority of its content to a neutral opinion focus.
Second, The Sun and The Herald devoted a significant proportion of

186



Table I: Bylined and Non-Bylined News
Negative Positive Neutral Total
cms 1821 638 2408 4867
AGE
% 374 13.1 49.5 100
cms 1468 408 1082 2958
SUN
% 49.6 13.8 36.6 100
cms 1973 634 1257 3864
HERALD
% 51.0 16.4 32.6 100
cms 2099 82 275 2456
AUSTRALIAN
% 85.4 3.3 11.3 100
Table II: Front Page Content
Negative Positive Neutral Total
No.
Items 16 - 10 26
AGE cms 1274 - 547 1821
% 70.0 - 30.0 100
No.
Item s 4 1 1 6
SUN cms 447 356 39 842
% 53.1 42.3 4.6 100
No.
Items 13 | 3 17
HERALD cms 1190 80 142 1412
% 84.3 5.7 10.1 100
No.
Items 13 - 3 16
AUSTRALIAN cms 1047 - 121 1168
% 89.6 - 10.4 100

187



Table III: Editorial Coverage

Negative Positive Neutral

Total

cms 96 36 -
AGE
% 72.7 27.3 -

132
100

cms -
SUN
% —

cms 81 -
HERALD
% 100 -

81
100

cms 280 -
AUSTRALIAN
% 100 -

280
100

Table Il represents the accumulated results of editorial coverage
in cms of space and as a % of the negative, positive and neutral
content for each of the four daily newspapers.

their content to neutrally focused material. Once again,

The Sun

and The Herald  demonstrated similar results, but The Age (49.5%) and

The Australian (11.3%) exhibited a vastly different response.

quently, it would appear initially that The Age (unlike The
had demonstrated that it was capable of exercising both responsi-

bility and objectivity.

Third, all the newspapers surveyed demonstrated limited posi-
tively focused content. The Age (13.1%), The Sun (13.8%) and
(16.4%) all displayed a great deal of consistency in this area
whilst The Australian (3.3%) displayed very little interest in publish-
ing positively focused stories. The results for the four news-
papers surveyed indicate that news selected was largely negatively
or neutrally focused.

In the context of the results of Table I, it would appear
initially that The Age had consistently offered its readers a more

Conse-
Australian)

The Herald

balanced variety of opinion focused material. However, after fur-

ther investigation of the front page content of the four daily news-
papers (Table 1), it was found that 70% of material relating to

the Olympic boycott issue in The Age was negatively focused, 30% was

188



neutrally focused and none of the front page material was positively
focused.

This trend towards strategically 'burying' news material with-
in  The Age confirms similar trends identified by Edgar and Smith in
their survey of the 1975 Federal election campaign. Therefore,
since many newspaper readers tend to focus most of their attention
on the front page and selected pages of interest with the paper,
such as the editorial section or the back pages for sport, they may
receive a significantly less 'balanced' perspective of the issue
than the initial content analysis would indicate.

Finally, an opinion focused analysis of editorial content
within the four newspapers was conducted. Editorials, in theory,
represent the collective opinions of the editorial staff, the work-
ing journalists and the proprietors. Therefore, by their nature,
they are largely opinionated and thus biased in favour of selected
points of view.

From Table I, it can be seen that, like the bylined and
non-bylined news, most of the editorial material was negatively
focused. The Age published 72.7% of negatively focused material
whilst ~ The Herald and The Australian published only negatively focused
editorial material. The Sun does not generally publish editorials
and did not do so during the survey period. These findings indi-
cate that, once again, The Age was more prepared to offer its read-

ers a balanced range of opinion focused material on the boycott
issue than any of the other three newspapers.

Possibly some of the best examples of news material which, in

Deane's terms, "contributed to an ambience of anti-Soviet feeling"
was that published during the two weeks of actual Olympic competi-
tion in Moscow. Throughout the two weeks of the Moscow Games,

various claims of cheating by the Russian track and field officials
appeared in the western press. b These claims culminated in The
Herald’'s  (31/7/80) headline "Soviets cheat - Games Claim" and repor-

ted that "Anger over judging decisions and other irregularities...
simmering since the Games began... burst through at the Lenin Stadium
today.” 7 The story outlined claims that Soviet officials had

coached Soviet athletes and given them signals as to wind direction
and velocity during the men's pole vault event. Similarly, The

189



Herald  claimed that the Australian triple jumper, lan Campbell, had
been robbed of a certain gold medal after his fourth jump was fouled
during the jumping movement.

Other claims accused the Soviets of opening a huge gate at
one end of the stadium whenever a Soviet javelin thrower was in ac-
tion (providing a tail wind which added to their distances) and
closing it when other competitors were throwing.  Finally, Soviet
officials were said to "have 'egged on' their competitors in the
high jump and 'short measured' a discus throw giving a Russian a
8 The International Amateur Athletic
Federation (I.A.A.F.) denied all claims of cheating and pointed out
that there were fewer protests in the Games than in any of the past
three  Olympics. ® It would seem that these accusations of cheating
by the Soviet officials were based on both the journalist's ignor-

ance of track and field events and a desire to manufacture anti-

gold medal over a Brazilian".

Soviet bias. Chris Wardlaw, one of Australia's marathon entrants
at the Moscow Games, pointed out in his article entitled "Memories
of Mishka, Moscow and Malcolm's meddling" that "the Games HAD to be

controversial and if we can paint the Russians as cheats then all

has not been lost." 10 Both Wardlaw and Ron Clarke (who was writing
for  The Age during the Games) worked hard to dispel some of the more
ridiculous allegations of cheating in Moscow.

First, in relation to the javelin tunnel saga, Wardlaw pointed
out that, aerodynamically, tailwinds hamper the flight of a javelin
and that the gates were also opened for the East Germans. In sup-
port of this, Clarke claimed that the prevailing wind during these

events was blowing across the flight path of the javelin on the

days and that, in any case, a breeze entering an open stadium would

have minimal effect on a projectile travelling at an altitude of 50

feet. ' Second, Clarke indicated that allegations of biased marking

in other throwing events were all closely examined on slow motion

video replays by the B.B.C. and found to be unsupported. Finally,
the disqualification of lan Campbell's fourth in the triple jump,

which may have been an honest mistake on the grounds of what Clarke

refers to as "a stupid rule anyhow (scraping the ground on the way
through cannot be of any assistance)," 2 is hardly ground for accu-
sations of cheating. In contrast, Wardlaw pointed out that the
Soviet walker who was disqualified only three kilometres from the

190



stadium in the 20 km. walk event never made it into our press.
Therefore, these manifestations "earned little credit for the inde-
pendent press of the Western world." 13

I\

The non-textual material surveyed included the photographic
and cartoon content related to the boycott issue. In respect to
the photographic material surveyed, it was interesting to find that
The Age (47.2%), The Sun (40.4%) and The Herald  (45.7%) all published
more positive material than either negative or neutral material.
Only The Australian devoted a consistently higher proportion of photo-
graphic space (79%) to negatively focused material.

Therefore, unlike the opinion focus analysis of the textual
material in The Age, The Sun and The Herald it was found that newspapers
tended to favour the publication of positively focused visual mat-
erial even if it was usually accompanied by negatively focused tex-
tual content. ~ For example, on May 24th (the day following the
A.O.F.'s 6-5 majority vote to attend the Moscow Games), The Age
published the front page headline "Yes to Moscow Games", together
with a large photograph (78 column cms) of three smiling key A.O.F.

executives Mr. Judy Patching (Secretary-General, Mr. Syd Grange
(President) and Mr. David McKenzie (delegate to the 1.0.C.) “n
contrast, the accompanying story questioned the moral judgement of

the A.O.F.'s decision and highlighted the following emotional re-
sponse by the Prime Minister, Mr. Fraser "l pray that those Olym-
pians who do go to Moscow will not pay the price that many of those
who went to the Berlin Olympics paid once the war started in 1939."

Although it is difficult to understand this seemingly obvious
inconsistency between the opinion focus of textual and non-textual
material, one explanation might be that such photographs were pub-
lished in order to highlight the opposing interests of the news-
paper,  on the one hand, and the Olympic athletes and officials on
the other. For those readers opposed to Australia's participation
at the Olympics - photographs depicting scenes such as the happy
and smiling A.O.F. executives could serve to reinforce the govern-
ment's assertion that the Olympic movement is naive to the potential
political implications of participating in the Moscow Games.

191

15



In addition to the photographic material there was also exten-
sive use made, by all the newspapers, of cartoons. During the sur-
vey period, a total of 11 cartoons were featured in the four news-
papers and a total of 27 cartoons directly related to the Olympic
boycott issue were published. The Age published cartoons by Tandberg,
Tanner, Luenig, Ohlsson and Petty, The Sun by Jeff, The Herald by
Collette, Weg, George and Ohlsson and The Australian by Pickering.

Although it is often difficult to accurately label some car-
toons with a clear opinion focus (because they frequently represent
more than one meaning to the reader), an attempt has been made to
classify them along this format. The Age demonstrated a balanced
approach to its cartoon content by devoting most of its material
(77.3%) to neutrally focused content and only minimal space to
negatively (15%) and positively (7.7%) focused content. Similarly,
The Herald  published a majority (59.2%) of neutrally focused cartoons
although the remaining (40.7%) were negatively focused.

Both The Sun and The Australian published only negatively focused
cartoons. Cartoons were generally positioned on prominent pages
within the newspapers such as the front page, editorial page or the
page including the letters to the editor section.  Since cartoons
often imply more than one meaning, it is difficult to assess many
of them as being of either a positive or negative opinion focus.

For example, one cartoon depicting Mr. Brezhnev vaulting over
a barrier of Olympic rings in Moscow symbolises the failure of Mr.
Carter in achieving widespread western support for his government's
call to boycott the Moscow Games. On the one hand, the cartoon sym-
bolises the Soviet's success in maintaining support from traditional
U.S. allies, such as Britain and Australia.  In this way, the cartoon
could be interpreted as symbolising defeat for Mr. Carter and the
U.S. government's plan to destabilise the Moscow Games and victory
for the athletes and officials who opposed the Olympic boycott?

However, on the other hand, the cartoon also symbolises the
extent to which the Olympic movement had become yet another politi-
cal tool at the disposal of key politicians. In this way, the car-

toon could be interpreted as symbolising the failure of the U.S.
government's attempt to disrupt Soviet plans of utilising the Olym-
pics to legitimize their own political ideology. Depending upon

192



the interpretation of the reader, this cartoon could be classified

as being either positively or negatively focused. Therefore, like
many of the cartoons surveyed, it was classified as being neutrally
focused.

The cartoons of Tandberg were more direct in their approach to

the various aspects of the Olympic boycott issue. On April 28th,
The Age published a cartoon (Figure 2) depicting two public servants
discussing the distinction between politics and sport. ¥ The message

of the cartoon is aimed at highlighting the hypocritical position
of the Fraser government in denouncing the nature of Soviet atroci-
ties in Afghanistan, whilst having previously ignored similar ac-
tions by the Indonesians in East Timor during 1975. For this
reason,  the cartoon was classified as being positively focused or
in favour of Australian athletes being allowed to participate in
the Moscow Games.

Another cartoon published in The Age on April 25th (Figure 3)
demonstrates a far more cynical and anti-Soviet reaction to the de-
veloping ~ controversy. B tis cartoon, the hammer and sickle of
the Soviet Union's flag are depicted as weapons in the brutal re-
pression of the Afghan people. Although this cartoon makes no
direct reference to the Olympic boycott issue, it does question the
occupation, by the Soviets, of Afghanistan.  Cartoons such as these
were instrumental in cultivating anti-Soviet feelings and therefore
closely related to the Olympic boycott issue. Although readers may
not have directly associated this cartoon with the Olympic boycott
issue, it nevertheless served to reinforce the attitude that the
Soviet Union was guilty of an unforgivable act of aggression against
Afghanistan. For this reason, the cartoon was classified as being
negatively focused or supportive of an Olympic boycott.

In a similar manner, cartoons in The Herald  demonstrated a com-
bination of negatively focused and neutrally focused material.
For example, the cartoon published in The Herald  on April 16th by
"Weg" (Figure 4) illustrates the frustrating and hopeless position
of the Australian athletes as they faced the prospect of missing
out on the Moscow Olympics owing to the political pressure being
enforced on the A.O.F. Since this cartoon is not directly focused
on the question of participation in the Moscow Games but rather
reflects the ironic position of the athletes, it was classified as
being neutrally focused.

193



Cartoon material in The Sun was rather limited during the
period of the survey yielding only four negatively focused cartoons,
all by the cartoonist "Jeff". For example, the cartoon by "Jeff",
published in The Sun on April 15th (Figure 5) depicts the leader of
the Australian Labor Party, Mr. Bill Hayden, leading his party
along the path to an Olympic boycott. The caption, "Oh well - the
important thing is not the winning, but taking part’, refers to
suggestions that the A.L.P. should join with the government in sup-
porting a boycott of the Moscow Games, However, it is interesting
to note that the A.L.P. did not side with the government over this
issue but rather actively opposed it by defending the interests of
the athletes before and during the Moscow Games.

Finally, all cartoons in The Australian concerning the boycott
issue were by Pickering and classified as being negatively focused.
As Deane has pointed out, all of Pickering's cartoons "seem to have
been aimed at engendering some of the more stronger anti-Soviet,
xenophobic  reactions. 1 Most cartoons depicted the Soviet leaders
as cold and militant figures concerned only with using the Olympics
to legitimize their political system.

v

In the western world, it is often suggested that the press
should both reflect and guide public opinion, as well as remain
economically  viable. In order to reflect and guide public opinion
a number of subjective, conscious and unconscious decisions are
made which thereby render an article less than objective. In this
sense, the press is, by its very nature selective and must remain
so in order to function as a worthwhile medium of stimulation.

Therefore, selectivity exists in all Australian newspapers in
various forms and to varying degrees. When factors are considered
such as the class background of journalists, their personal values
and interests, the commercial realities of running a newspaper, the
political inclinations of the proprietors, and the incredible
amount of  'newsworthy' material constantly available for printing,

194



it is only reasonable to presume that a certain degree of Selecti-

vity is inevitable. Selection may give rise to bias, but to criti-
cise the press purely on the basis that it does not print all the

news is both impractical and pointless.

The press has a number of functions to perform. Some of these
major functions were identified by the 1949 British Royal Commission
on the press and include the following: (i) to report current
events and interpret them to readers; (i) to comment on matters
of public interest; (iii) to inform, educate and entertain; (iv)
to provide a forum for the exchange of ideas; (v) to express its
own opinion; and (vi) to publish news of interest to its readers.

Although it is extremely idealistic to expect newspapers to pursue

all of these objectives with equal intensity, it is clear that the

press does have certain social responsibilities. This means that
the press cannot be considered solely as an industry, but rather as

a forum for information. Since the press in Australia is generally

free from governmental intervention, it is able to set its own

standards of fairness and balance. However, in order to maintain

its freedom, the press in Australia has an obligation to acknowledge

and exercise certain social responsibilities.

As Peterson has pointed out, "freedom carries concomitant ob-
ligations and the press, which enjoys a privileged position under
our government, is obliged to be responsible to society for carry-
ing out certain essential functions of mass communications in con-
temporary society." % Hence, in a democratic society all people
have a right "to expect from their newspaper a comprehensive ac-
count of the day's events in a context that gives them meaning."
It is the responsibility of the newspapers to arouse public inter-
est in current events and provide information about what they
should be aware of and what they have a right to know. Even if the
majority of people do not look to the press for such information,
the rights of the minority should not be denied. Everyone should
have access to balanced and comprehensive news.

23

Yet from the results and analysis of the seven week content
analysis, it would appear that the direction of bias operating in
the four newspapers surveyed was, in the main, negatively focused
or in support of an Australian boycott of the Moscow Olympic Games.
Only The Age seems to have made a conscious attempt to balance the

195



opinion focus of information, although even it demonstrated some

complex techniques, such as the manipulation of the position and
prominence of news items within the paper. This conclusion sup-
ports Edgar and Smith's judgement that these papers are capable of

quite clear bias.

Although it is extremely unlikely to expect the press on the
whole to remain totally objective in the presentation of news, it
is clear that it does have certain social responsibilities to
society. In a system where the press enjoys, broadly speaking,
freedom from governmental restraint, it has an obligation to arouse
public interest in current events and provide balanced and compre-
hensive news. From these results, it would appear that the news-
papers surveyed largely neglected their social responsibility to
the readers.

In order to investigate some of the factors contributing to

this trend, it is interesting to consider the general consensus of

public opinion as reflected by some of the early opinion polls.

The first polls were published in February by The Herald and The
National Times on the two questions "Should Australia boycott the

Moscow Games?" and  "should Australia continue to trade with the

Soviet Union?" ? Both these polls indicated clearly that the

majority surveyed were not necessarily convinced that Australia

should boycott the Moscow Games and that the federal government had,

as The National Times suggested  "seriously miscalculated by committing
itself to the boycott." % Given such an adverse political climate,

it is difficult to understand why the federal government pursued

the Olympic boycott issue so actively, and why the press seems to

have supported their goal so faithfully.

First, it seems that the Fraser government's reaction to the
U.S. call for a boycott was spiced with the kind of "Red under the
bed'  rhetoric reminiscent of the 1950s and 60s. This approach en-
abled the government to revalidate the old thesis that "once again
Australia is in danger, this time from a Soviet drive through South-
East Asia and..the U.S. must be encouraged to resist."24 Second,
by focusing attention on the Olympic boycott, the Fraser government
was able to divert attention away from a boycott of Australian pri-
mary products to the Soviet Union. By 1980, trade with the Soviet
Union ran forty to one in favour of Australia. Wheat contracts

196



alone were valued at 314 million dollars, hence as The National Times

reported on February 17th, "Fraser realises that 40 percent of our

export income comes from the rural industries. An embargo on trade
with the Soviets would have a very grave effect on the economy." =
Third, like Mr. Garter in the U.S., Mr. Fraser was also preparing

for an election at the end of the year. Although public support

for a boycott was 'never as strong as it was in the U.S., it could

be argued that, in the light of the then recent economic slump, the

government needed to re-establish its credibility amongst its tra-
ditional supporters by committing itself to the condemnation of

Soviet imperialism in Afghanistan. This point was clearly high-
lighted by The Herald's  cartoonist "Weg" in his Valentine message to
the Olympic athletes (Figure 6). Finally, it is perhaps symbolic
to note that, although the general effect of the consistently nega-

tive balance of press bias during the survey period (as reflected
in the public opinion polls) was to initially increase support for
the Olympic boycott, it would appear that, by late June, public

support had begun to fade.

In fact, The Age poll of April 18th indicated that 35% of the
public were in favour of a boycott whereas by June 5th the same
poll indicated that this support had risen to 59 percent. However,
the final poll published by The Herald  on June 20th, using the Gallup
method, indicated that public support for the Olympic boycott had
begun to wane. Therefore, it would appear that the public had
reached a threshold or saturation point on the issue and that fur-
ther pressure from the Government and the media to continue their
campaign of persuading the A.O.F. to reverse its decision to com-
pete was proving to be counter productive.

A cartoon by "Weg" (Figure 7) published in The Herald  alongside
details of the June 20th Gallup poll illustrates this feeling of
saturation that many readers were experiencing as the issue dragged

into the latter half of 1980. The three captions presented in the
cartoon symbolised the long and ardent battle fought between the

A.O.F. and the government and hinted that "Australia's already won
one event... The Marathon!"

197



Figure 1: The Age, 24/5/80

T JERE TABLING ALL THE )

RUSSIAN ATROCITIES IN
AFGHANISTAN J=——

D0 Hou WANT THE
INDONESIAN ATROCITIES
IN EAST TiMOR ?

No, THAT’S POLITICS
NOT SPORT

Figure 2: Tandberq, The Age,
18/4/80

HAMMER & SICKLE BEING
LOWERED IN MOSCOW.. .

Figure3 : Tandberg, The Age,
25/4/80



OB, well n the wupertont fhing

48 oot the wammeny hut $38nng poet’

Figure 4: Weg : The Herald,

16/ 4/ 80

ety

M

DRI NPT

VALENTINE

[
TbOUROLYMPK)ATHLETES :

) Roses Are RED.
RUSSIANS ARE Too.
BUT. IF YoU GO To
MoScow.

[ WILL BE BLUE - A
SQ FORGET ALL THE 3
TRAINING AND TRIES ‘g
FOR A MEDAL., )
FOR IV SOON

Gor ‘AN ELECTION }
To PEDAL!

‘
Py
¢

Figure 6: "Weg",

14/ 2/ 80

199

Figure 5:

The Herald,

Jeff , The Sun, 15/4/80

—LEE—

Figure 7: \Weg ,

20/ 6/ 80

The Heral d,



NOTES AND REFERENCES:

1. J. Deane, ‘The Melbourne Press and the M oscowOlympics', Sporting
Traditions, 1.2, May 1985, pp.27-42.

2. P. Edgar & A. Smith, The Politics of the Press (Melbourne, 1979), p.74.

3. J.  O'Hara, 'Press Coverage of the First Vietham Moratorium
Demonstration’, Melbourne Journal of Politics (1973), p.20.

4. Ibid., p.19.

5. Ibid., p.20.

6. Deane, loc.cit, p.39.
7. Herald, ~ 31/7/80.

8. Ibid.

9. Age,  8/8/80.

10. C. Wardlaw, 'Memories of Mishka, Moscow and Malcolm's Meddling',
Australian Runner, 1 (1980) p.10.

11.  Age, 8/8/80.

12.  Ibid.

13.  Ibid.

14 Age, 24/5/80.

15. Ibid.

16.  Age, 26/5/80.

17. Age, 28/4/80.

18.  Age, 25/4/80.

19.  Deane, loc.cit, p. 37.

20. F. Siebert, T. Peterson & W. Schram, Four Theories of the Press
(Chicago, 1963) p.74.

21.  Edgar & Smith, op.cit., p.74.

22.  Herald,  15/2/80; National Times, 17-23/2/80.

23.  National Times, 17-23/2/80.

24. A. Renouf, 'Fraser Looks Lonely in Carter Country’, Bulletin,
18/3/80, p.95.

25. National ~ Times, 17-23/2/80.

200



	LA84 Foundation Home Page
	LA84 Foundation Search Page
	Sporting Traditions, The Journal of the Australian Society for Sports History, Volume 4, Number 2, May 1988
	Contents
	Editorial Preface. 
	A Degenerate Race': Cricket and Rugby Crowds in Sydney 1890-1912. 
	Criticisms Against the Value-Claim for Sport and the Physical Ideal in Late Nineteenth Century Australia. 
	Where the Big Men Fly: An Early History of Australian Football in the Riverina. 
	Australian Sports Review 1987. 
	The Melbourne Press and the 1980 Moscow Olympic Boycott Controversy. 
	Ethnicity and Class at the Brisbane Golf Club. 
	Neighbours in Law. 
	Review Essay.
	Tales We Win: Recent Works on the History of Gambling in Australia. (Review Essay)
	Illustrating Sports History. (Review Essay)

	Book Reviews
	William J. Baker & James A. Mangan (ed.), Sport in Africa: Essays in Social History. (Book Review)
	Tom Campbell & Pat Woods, The Glory and the Dream: The History of Celtic F. C., 1887-1986. (Book Review)
	John Goldlust, Playing for Keeps: Sport, The Media and Society. (Book Review)
	John M. McKenzie, Propaganda and Empire: the Manipulation of British Public Opinion, 1880-1960 and Imperialism and Popular Culture. (Book Review)
	John Mulvaney & Rex Harcourt, Cricket Walkabout: The Australian Aborigines in England. (Book Review)
	Jack Pollard, The Formative Years of Australian Cricket 1803-93. (Book Review)
	David Southgate, Play Hard and Play for the Game: The History of the Old Haileyburians Amateur Football Club 1961-84. (Book Review)

	Book Notes. 
	Ian Heads, The History of Souths: 1908-1985. (Book Notes)
	Alfred James, Averages and Results of Australian First-Class Cricket From 1918/19 to 1957/58. (Book Notes)
	A.S.S.H., Sport and Colonialism in 19th Century Australasia. (Book Notes)
	A.S.S.H., Sport: Nationalism and Internationalism. (Book Notes)

	A.S.S.H. Student Prizes. 
	Barrackers' Corner. 
	A.S.S.H. Studies in Sports History. 
	Notes on the Contributors. 




